Reflecterend illustreren

2-vredeseducatieIllustreren draagt bij tot reflectie…
De geschiedenis wordt niet gemaakt door de massa, door de bevolking, maar toch pleiten we op bepaalde vlakken zo goed als allemaal schuldig. We geloven wat we willen geloven.
Kant verwoordde het tweehonderd jaar terug: ‘Heb de moed je van je eigen verstand te bedienen’. Als sociale media ons dan al iets duidelijk maakt is het dat we leven in een tijd van overvloed aan informatie. Het is belangrijk om kritisch na te denken bij alles wat we zien of horen.  Luisteren, lezen, beleven zijn enkele vaardigheden die ons kunnen  helpen in de zoektocht naar  correcte, juiste en relevante gegevens. …
Enkele weken terug zag ik tijdens de lessen repertoirestudie een mockumentary. Het was zo confronterend, hoe vlug mijn geloof in de werkelijkheid begon te wankelen. Hoe vlug ik geloof hechtte aan wat ik zag terwijl ik wist dat het eigenlijk niet kon kloppen. Bijzonder confronterend omdat ik vind dat we van de wereld en lelijke plek maken als we maar blijven oordelen en veroordelen zonder onze bronnen te checken. Nog meer confronterend als ik realiseer dat het start met een cliché: ik moet eerst en vooral bij mezelf beginnen.
Weet je, we geven als samenleving een heerlijk geschenk aan kinderen (maar ook aan de maatschappij) wanneer we hen leren nuanceren, hen meegeven dat oorlogsverhalen ook de dag van vandaag zo complex zijn dat we moeten opletten om te veralgemenen. Troon hen mee naar musea! Stel hen kritische vragen!  Die kinderschoudertjes hebben echt wel ambitie! Ze willen meer dan ze alleen maar ophalen!
www.west-vlaanderen.be/vredeseducatie
https://www.facebook.com/WOIindeklas

0 gedachten over “Reflecterend illustreren”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *